:: SÚŤAŽE ORIGAMI-ORIZURU  :: O PROJEKTE   :: O ORIGAMI   :: O PAPIERI   :: KONTAKTY

 

 

O projekte

 

Ciele a myšlienky projektu:

 

Projekt ORIGAMI-ORIZURU je súťažno-vzdelávacím projektom pre 10-11 ročných žiakov piatackých tried ZŠ. Vznikol ako produkt rigoróznej práce na Univerzite Konštantína Filozofa, Pedagogickej fakulte, Katedre techniky a informačných technológii v Nitre na tému Technická hračka ako prostriedok rozvoja osobnosti žiaka. Jeho podstatou je upriamiť pozornosť na rozvoj jemnej motoriky, podporiť žiakov v rozvoji ich myslenia a videnia. Na dosiahnutie cieľa je využitá technika skladania papiera origami, konkrétne tradičná japonská skladačka papierového žeriava, ku ktorej sa viaže legenda o skladaní 1000 papierových žeriavov a príbeh japonského dievčatka Sadako Sasaki.

Projekt je realizovaný prostredníctvom CVČ Žiar nad Hronom, pod záštitou Veľvyslanectva Japonska v SR, s podporou miestnej štátnej správy a samosprávy.

 

Cieľ – primárny – vzdelávanie a rozvoj jemnej motoriky:

  1. Zlepšiť zručnosť, jemnú motoriku, vizuo-motirickú činnosť jedinca, presnosť, trpezlivosť, kreativitu a pozornosť pri práci (technická a výtvarná výchova).

  2. Zdokonaliť zmysel pre postupnosť krokov vo vnímaní a orientácií v nákresoch origami. (informatika, technické kreslenie, matematika), priestorová predstavivosť

  3. Na hodinách fyziky - praktická ukážka – napr. ťažisko modelov, aerodynamika, sila - zaťažiteľnosť,..

  4. Upevniť základné znalosti z matematiky a geometrie. (matematika, geometria)

  5. Predstaviť umenie origami ako elegantný a finančne nenáročný spôsob vzdelávania a zábavy.

  6. Origami prostredníctvom orizuru, skladacej papierovej hračky (technickej hračky), sa  prezentuje ako prostriedok rozvoja technického a logického myslenia žiakov.

  7. Origami je možné využiť vo vyučovacom procese na viacerých vyučovacích predmetoch, čím vyučovací proces dostáva v podobe origami spoločný aktívny prvok medzipredmetovej spolupráce. Primárne na hodinách matematiky, fyziky, technickej výchovy a výtvarnej výchovy. Vzhľadom na históriu, legendy a tradičné japonské hodnoty spojené s origami je možné nadviazať na túto tému aj na hodinách dejepisu, etiky, zemepisu či literatúry. 

 

Využiteľnosť v praxi:

Origami z pohľadu fyzioterapie pôsobí pozitívne na jemnú motoriku, na vizuo-motorickú koordináciu, z pohľadu psychoterapie má dobrý vplyv na vzájomnú komunikáciu a vnútorný pokoj (psychohygiéna). Samotná využiteľnosť v praxi je rozmanitá od výroby originálnych darčekových predmetov, cez automobilový priemysel (zloženie airbagov v aute), medicínu (rehabilitácie po úraze, boj proti infarktu pomocou zložených miniatúrnych teliesok slúžiacich na roztiahnutie ciev) až po využitie vo vesmírnom programe (NASA optimalizácia skladania a rozkladania solárnych panelov v raketoplánoch).

 

Cieľ – sekundárny – posolstvo mieru a v roku 2020 pripomenutie si 100. rokov diplomatických vzťahov medzi JPN a ČSR (dnes Českou a Slovenskou republikou):

Žiaci spoločne poskladajú 1000 orizuru (symbol nádeje a mieru) – tieto sa odovzdajú  symbolicky na slávnostnej audiencii veľvyslancovi Japonska v priestoroch japonskej ambasády. Ide o uctenie si pamiatky Sadako Sasaki a všetkých detských obetí vojny, o pripomenutie si nešťastia v Hirošime a Nagasaki. Symbolicky je projekt stavaný pre deti vo veku Sadako Sasaki.

Na základe skúseností sa cieľ posolstva mieru rozšíril aj o lokálpatriotizmus v podobe kladenia venca v deň výročia oslobodenia mesta, keď vybraní žiaci môžu položiť spoločne vytvorený veniec s papierovými žeriavmi (orizuru) k pamätníku na počesť významného dňa v boji proti vojne a fašizmu vo svojom meste.

V roku 2020 je senbazuru, ktoré bude odovzdané na Veľvyslanectve Japonska zároveň pamiatkou a pripomenutím si 100. výročia nadviazania diplomatických vzťahov medzi našimi krajinami.

 

Cieľ – terciálny – spolupráca a šírenie dobra:

V jednotlivých súťažiach a workshopoch majú žiaci možnosť ukázať nielen svoje individuálne kvality, ale môžu tiež  zistiť, že vzájomnou spoluprácou sa dá získať.

Realizáciou projektu sa ponúka príležitosť na rozšírenie spolupráce s Veľvyslanectvom Japonska. Tiež je to prostriedok, ako zviditeľniť náš región a ponúka sa nám možnosť prehĺbenia vzájomnej spolupráce medzi jednotlivými organizáciami v meste (CVČ, MsKC, ZUŠ, ZŠ, SŠ, a iné..). 

Projekt a jeho aktivity v oblasti  sociálneho cítenia – vytvorené orizuru ako symbol mieru, šťastia a nádeje sa používajú ako darček pre vybrané sociálne zariadenia ( domov dôchodcov, nemocnica, zariadenia s zdravotne znevýhodnenými deťmi). Ak žiaci darujú vlastnoručne vytvorené orizuru a vidia radosť v očiach ľudí, ktorí sa dokážu tešiť aj z mála, verím že ich to pozitívne ovplyvní na ich ceste životom. Žiaci tak majú možnosť sa naučiť radosť nielen prijímať, ale aj rozdávať a pochopiť tak, že radosť sa dá urobiť aj s malým darčekom.

 

Verím, že tento rok sa nám spoločne opäť podarí vytvoriť niečo, čo vyčarí v dnešnej pohnutej dobe medzi nami nádej v dobro, úsmev na tvári a radosť v očiach nielen detí, ale aj všetkých ktorých sa projekt dotkne.  

    

 

 

PaedDr. Miloš Viglašský

mobil: 0905 549630

email: viglassky@gmail.com

za realizačný tím, autor projektu - absolvent UKF, PF, Katedry Techniky a informačných technológií v Nitre

 

aktualizované:15.01.2020

 

 

PROJEKT ORIGAMI-ORIZURU © 2020